Az Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer, azaz az Üvegkapu célja, hogy valós időben tartsa nyilván az építése munkaterületen foglalkoztatott munkavállalók és vendégek építési munkaterületre való be- és kilépéseinek adatait.
Az Üvegkapu rendszer a NAV, az Építésfelügyeleti Hatóság és a Foglalkoztatás-felügyeleti Hatóság számára is információt továbbít arról, hogy egy adott építési területen éppen hányan és kik dolgoznak.
Egyéni védőeszköz minden olyan eszköz, amelyet a munkavállaló azért visel vagy tart magánál, hogy az a munkavégzésből eredő kockázatokat, az egészséget nem veszélyeztetőre csökkentse.
Az építőipari térfigyelő kamerák által elvárt alapkövetelmények, mint például a gyors telepítés és beállítás, vagy éppen az átszerelés és ezek költségvonzata, szükségessé teszik a homogén eszközparkból megvalósított standardizált kialakítást.
A 700 millió forint becsült értékű építési beruházással összefüggő építési kivitelezési tevékenységek átláthatóbbá tételét célozza a 2022. január 1-től életbe lépő 510/2021. (IX.3.) Kormányrendelet, vagy más néven az Üvegkapu rendelet. Ennek értelmében a 2022. január 1-ét követően induló építési-beruházási célú közbeszerzési eljárásokban az építőipari cégeknek vállalniuk kell azt a feltételt, hogy naprakészen rögzítik és nyilvántartják az építési területre belépők, így a foglalkoztatottak és az alvállalkozók ki- és belépési adatait.
A Predor, saját fejlesztésű beléptetőrendszerünk, képes a törvényi előírásnak megfelelő adatszolgáltatást nyújtani az Üvegkapu számára.
Az Üvegkapu az építési munkaterületre történő, vendégek és foglalkoztatottak általi belépés, továbbá az építési munkaterületről történő kilépés adatait anonimizált módon, a tárhelyszolgáltató adatbázisában tárolja.
A Predor beléptetőrendszer használatával azonban további funkciók is elérhetővé válnak a jogszabályi adatszolgáltatás mellett. Ilyen funkció lehet akár az Evakuáció és katasztrófavédelem, táskaellenőrzés, munkaidőnyilvántartás, Anti-passback és létszámkorlátozás.
Kifejezetten építőipari területen használatos egyéb jogosultságok is beállíthatóak, illetve ellenőrizhetőek a belépés pillanatában.
Ilyen belépési feltételek lehetnek a munkaalkalmassági orvosi vizsgálat vagy éppenn gépkezelői jogosítvány lejárta.
Különböző azonosítási technológiák közül választhatunk. Használhatunk titkosított és másolatvédett RFID kártyát, QR kódot, Bluetooth mobiltelefont vagy biometrikus adatokra (arcfelismerés és/vagy ujjlenyomat) alapuló megoldást vagy akár ezek kombinációit is.
Az építési területre történő be- és kiléptetés megtörhénhet teljesen szeparált, elkülönített ellenőrzési pontokon is. Nem feltétel a kétirányú áthaladási pontok kialakítása.
A magyar fejlesztésű Predor beléptetőrendszerrel megvalósított építőipari beléptetőrendszer felépítése
Önmagában csak a beléptetőközpont és a hozzátartozó szoftver még nem elegendő az emberek és esetleg gépjárművek beléptetéséhez. Ehhez szüksgesek a mechanikai forgalomszámláló berendezések úgy, mint a forgóvillák vagy lengőkapuk, amelyek a munkavállalók és vendégek mozgását szabályozzák, valamint a sorompók, amelyek a gépjármű beléptetéshez szükségesek.
Az Üvegkapu rendszerhez minden esetben rozsdamentes acél vázzal gyártott beépített fűtéssel szerelt kültéri kivitelű ejtőkaros kialakítású forgóvilla ajánlott.
Telepítéskor a megkerülés elleni védelem és szabotálhatóság kivédése érdekében helyszíntől függően terelőelemek és korlátok is rendelkezésre állnak a Power Biztonságtechnika Kft. kínálatában. Így biztosítható a valós adatokon alapuló elektronikus adatszolgáltatás.
Az üzleti integrátorrá válás feltétele, hogy hardver- és szoftverfejlesztőként a megrendelői egyedi igényeket rövid határidővelképesek legyünk teljesíteni.
Pár hónappal ezelőtt azzal a célkitűzéssel indítottuk útjára az építőiparnak szánt beléptetőrendszer kialakításunkat, hogy levegyük a beruházók válláról az új jogszabályi előírások teljesítésével járó terheket.
Az adatkapcsolati interfészek lefejlesztése után olyan megoldás kialakításán kezdtünk el dolgozni, amely a már rendelkezésre álló információink ÉS az eddigi talasztalatainkból a lehető legmagasabb szinten képes az ügyfeleink sokrétű igényeit kielégíteni.
Meglévő ügyfeleink igényein keresztül napi szinten érzékeltük azt az elvárást, hogy – harver- és szoftverfejlesztőként – rendszerintegrátorokból valódi üzleti igényeket megértő és problémákat megoldó üzleti integrátorokká váljunk.
Ennek elengedhetetlen része, hondhatni stratégiánk alapköve, hogy előre összeválogatott, más sokszor bizonyított mechanikai és elektronikai eszközparkból dolgozunk, melynek középpontjában a magabiztosság áll. A gondos termékelőválogatásnak és az egy rendszerben képes működés előtérbe helyezésével akár terepi körülmények között is képesek vagyunk egy jól működő és megfelelő tartalékokkal rendelkező beléptetőrendszer leszállítására rejtett, havi vagy éves költségek nélkül.
Ezekkel a tapasztalatokkal, kompetenciákkal és előnyökkel kívánjuk a rendszereinket felhasználó partnereinket hatékonyságnövelő üzleti előnyhöz juttatni.
A Power Biztonságtechnika Kft. szervezeti kereteinek újragondolása során nagy hangsúly került a kiemelt partnerekkel való stratégiai kapcsolattartás csatornáinak megteremtésére is. Ennek köszönhetően több divíziónk együttes munkájának eredménye az építőipari beruházóknak tett rendszerajánlat, elkülönül a már jól megszokott értékesítési és műszaki háttértámogatás csatornáinktól, ezért keresse dedikált kapcsolattartónkat a naprakész információkért.
A Predor biometrikus mobil terminál egy hordozható adatgyűjtő eszköz a Predor Enterprise munkaidő kezelő és beléptetőrendszerhez. Segítségével az olyan vonalas létesítmények, azaz olyan építési területen, ahol nem körülkeríthető az organizációs terület (pl. út, vasút, stb.) és nincs kiépítve hálózati infrastruktúra is könnyedén elvégezhető az ellenőrzés vagy a munkaidő pontos regisztrálása.
A vizuális megfigyeléshez használt eszközök kiválasztása függhet a különböző használni kívánt funkcióktól és a kamerarendszer üzemeltetéstől
Építési kamerarendszerek funkciói az egyedi igények megvalósítása miatt állandóan bővülnek. Az építőipari kivitelezési munkaterületen a kamerál elhelyezésének hátterében kezdetekben elsősorban a terület megfigyelése és monitorozása volt. Ebbe funkcionálisan tartozik bele vagyonvédelmi feladatok mellett a beruházó, a projektvezető vagy a kivitelező irányából megfogalmazódó igénye, hogy kontrollálhassa, hogyan halad a munka, hogyan tartják be az alvállalkozók a különböző technológiai eljárásokat és mindezt távolról, anélkül, hogy kimenne az építkezés helyszínére.
Az építőipari térfigyelő kamerák által elvárt, mint például a gyors telepítés és beállítás vagy éppen az átszerelés és ezek költségvonzata, szükségessé teszik a standardizált kialakítást. A standardizált műszaki kialakítás és az irányadó kiépítési folyamat – melyet hívhatunk rendszer portfóliónak is – teszik lehetővé, hogy a kiépítés zökkenőmentesen és többletköltségek nélkül valósulhasson meg és ezzel teljes mértékben igazodjanak az építőipari kivitelezési munkák során megfogalmazódó igényekhez.
Képek sorozatával az építkezés vagy bármilyen hosszabb ideig tartó folyamat dokumentálása, majd az ezekből a képekből összefűzött rövidfilm, amely a nézőben az idő múlásának érzetét kelti.
A kamerák az organizációs terv alapján a központtól maximum 150m-re helyezkednek el és gépjármű, munkagép, anyagszállítás és ideiglenes utak a kamerarendszer kábel nyomvonalát nem keresztezhetik és a kábelezés valamilyen tartószerkezethez (pl.: organizációs kerítéshez) lehetséges. (Helyi energiaellátás nem szükséges!)
A kamerák az organizációs terv alapján a központtól több, mint 150m-re helyezkednek el vagy gépjármű, munkagép, anyagszállítás és ideiglenes utak keresztezik vagy a kábelezés rögzítése tartószerkezethez nem lehetséges. (Helyi energiaellátás szükséges kamera oszloponként, kamera pontonként!)
Nagyobb területű építési területeken természetesen akár több kamera is elhelyezhető azonban a jelátviteli módszer a távolság és az organizációs terület függvényében változhat. A kamerák jelátviteli módszeréhez kiválasztásához és kamerá(k) pozíció megválasztásához ad segítséget a következőkben vázolt előforduló szituáció.
Egyéni védőeszköz minden olyan eszköz, amelyet a munkavállaló azért visel vagy tart magánál, hogy az a munkavégzésből eredő kockázatokat, az egészséget nem veszélyeztetőre csökkentse.
A munkavédelmi koordinátor legfontosabb feladata, hogy az építési kivitelezési munkában együtt dolgozók tevékenységét a munkabiztonság szempontjából térben és időben összehangolja és a munkafolyamatok és abban résztvevők munkavédelmi célú rendszeres és folyamatos ellenőrzése.
Az ellenőrzés céljából a felelősségkörébe tartozó területeket bejárja és figyelmezeti a munkabiztonságot figyelmen kívül hagyó munkavállalót, valamint ellenőrizheti az egyéni védőeszközeit. Ugyanis a rendszeres ellenőrzés szavatolja az építkezés balesetmentes befejezését. Azonban, ezen ellenőrzések a napi szintű kiemelt fontosságú munkabiztonsági adminisztratív feladatoktól vonja el az időt és figyelmet. Egy építkezésen vannak jól behatárolható kontroll területek, ahol az egyéni védőfelszerelések használatának ellenőrzését videonalaitikára is bízhatjuk.
Ilyen területek lehetnek az építési terület közvetlen bejáratai és az építési terület közlekedési zónái és útjai. Ezen területek videomegfigyelő rendszerrel és az alkalmazott videoanalitikával azonnali értesítést kaphatunk – akár a mobiltelefonunkra üzenet formájában – a szabályokat be nem tartó munkavállaló munkaterületre történő belépéséről vagy esetleg a bent tartózkodásáról.
Az építési munkahelyen rendet és nem mellesleg tisztaságot kell tartani. A telepített, azaz nem állandó munkaterületeken az organizációs terv tartalmazza a parkolási területek kijelölését.
Figyelemmel kell lenni az építési munkahelyen egyidejűleg tevékenykedő, illetve egymást követően felvonuló munkáltatók között a tevékenységek összehangolásában, hiszen a munkaterületen földkitermelés, elszállítás, anyag- és gépbeépítés munkagépekkel történik. Ezért fokozottan figyelni kell arra, hogy senki ne használja a közlekedési területeket parkolónak és ezzel akadályozza az építkezés folyamatát vagy esetleg korlátozza a menekülési utakat és vészkijáratokat a szabad és folyamatos megközelíthetőségében.
Az egyéni védőfelszerelések közül a munkavédelmi sisak és a láthatósági mellény nem viselése tipikusan jól dokumentálható és gyakran elkövetett hiba egy építési területen.